Hundträning

OK, jag har ju många gånger kräkts över vad jag kallar "övergrepp" på hundar eller djur i for av träning. Att man orsakar djuret smärta då det inte lyder. Lika många gånger så har jag puschat för positiv förstärkning...eller belöning av gott beteende.

Så idag kom ett mail från vännen K i detta fanns ju två suveräna exempel på precis det jag menar. Titta på klippen och bestäm er själva vilken metod ni skulle vilja använda på er hund.

Vi börjar med Ceasar Milan ett klipp där han skall vänja en hund vid trimmning:

Den hårda vägen


Sen ett klipp med positiv förstärkning där man vänjer en hund vid kloklippning:

Den mjuka vägen


Se klippen och förstå nu vad jag menar med de olika metoderna och förhoppningsvis så kommer ni även att se varför de metoder som stärker gott beteende är sååå mycket trevligare för alla. Dessutom så håller de i längden.

SNÄLLA ALLA MED DJUR SOM LÄSER DETTA OCH TROR PÅ HÅRDA METODER - PROVA DEN MJUKA VÄGEN BARA EN GÅNG I ALLA FALL....

Kommentarer
Postat av: Johanna

Oj oj....obehagliga scener där...

2009-05-16 @ 13:05:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback