Sluta röka....????

Av någon outgrundlig anledning så har jag börjat fundera på att sluta röka! Tror att det beror på att jag under semesterna nu har haft möjlighet att sitta på en balkong eller terass och rökt. Tycker det är lite trist att inte kunna gå ut nu när jag är hemma...även om det är skönt att slippa gå ut i regnet.

Sedan har det slagit mig under bilresan till och från norrland då jag inte rökte under 6-7 timmar utan att bli nervös eller galen av det. Inte heller under flygningen 3,5 timma plus väntetider...jag behöver kanske inte...kanske inte är så svårt...eller nödvändigt.

Det är just den där gamla vanan. För att vakna till liv på morgonen...att stilla nervositeten när man bara sitter stilla...efter det man är klar med en uppgift - naturlig paus.

Tänkte att kanske prova på ett annat sätt denna gång med tuggummi eller sugtabletter...även om det lyckats bäst utan i tidigare försök. Förra gången jag bestämde mig var orsaken att jag tröttnade på att håret luktade rök...slutade tvärt och höll upp i fyra år - utan större problem. Sen hade jag urtråkigt en dag och började igen bara för att ha något att göra....

Men som sagt...nu har tanken börjat forma sig igen. Fast jag vill nog inte sluta helt...men kanske bara röka de där riktigt goda...på altanen med ett glas vin. Kanske på morgonen...eller om jag har en dålig dag.

Om jag gör detta så tänker jag inte säga att jag skall sluta eller att jag har slutat. Utan röka när jag vill!

Hoppas bara att mannen/mamma och eventuella andra vänner inte är på mig om detta just nu...för ju mer tjat desto trotsigare blir jag och röker bara mer då. Det får helt motsatt effekt. För då blir det "förbjudet" och tänker jag så att jag inte FÅR då blir det ett extra sug efter det. Men tänker jag att jag får om jag vill...då brukar det gå bra. För då röker jag när jag vill...och då vill jag inte lika ofta heller....

Hmmmm, vi får se vad det blir av detta....lite lockande är det....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback