Kärlek

Läste en blogg...som funderade kring kärlek...efter att ha läst en annan blogg...så då är ju jag också tvungen.

Hur vet man att man är älskad? Var den stora frågan...är all kärlek handling? Är det bara genom handling man känner kärlek?

Jag tror inte det...inte för mig i alla fall. För det är skillnad. Ibland när jag ligger sked med min sambo så känns det bara skönt. Skönt att ha hans armar runt mig och känna hans kropp nära ...även om det blir alldeles för varmt och klibbigt efter ett tag men jag känner det i varje cell av min kropp.

Andra gånger känner jag verkligen hur det strålar kärlek från honom. Intensivt...då är det makalöst. Samma skillnad kan jag känna av en klapp, puss i pannan eller en blick (oavsett om det är från sambon eller en vän). Så till skillnad från den blogg jag läste så är det inte bara genom handling.

En handling kan vara korrekt - för så gör man om man älskar någon. Men den korrekta handlingen skiljer sig från en handling fylld med kärlek. Jag tar hellre emot en utebliven handling men med en kärleksfull blick.

Jag tror att vi som vuxna behöver den där handlingen för att vi har glömt bort att lita på det vi känner. Vi måste få våran känsla bekräftad med handling och ord. Annars betyder den ingenting. Därför blir de där blommorna, middagen och allt annat så viktigt för oss...

Bloggen som min bloggare hade läst ställde 4 frågor, lite mer inriktat på barn men man kan ju byta ut ordet barn till vänner eller partner. Här kommer de - försök svara på dem...de är värda att fundera lite över.

1. Hur märker du att du är älskad?
Genom den där känslan jag tidigare beskrev. Men även de gånger någon vän som jag inte räknat med släpper allt de har i händerna och finns där för MIG när jag som mest behöver.

2. Hur märker andra, tror du, (utom barnen, se nedanstående fråga) att de är älskade av dig?
Jag hoppas på att de känner det och bara vet det längst där inne. Att de känner trygghet med mig och vet att jag finns där när de behöver.

3. Hur märker ditt/dina barn, tror du, att de är älskade av dig?
Har inga barn. Men vänners barn som känner kärleken. Barn känner sådant som vi vuxna tvivlar på och behöver handling för att få bekräftat.


4. Vad svarar ditt/dina barn när du frågar dem hur de märker att de är älskade av dig?
Den kan jag inte svara på....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback