Aj, det gör ont!!!

För att anlägga en rabatt krävs stort tålamod och stark rygg!!! Har idag tagit tag i "stenröset" på landet. Det med högt vilt växande gräs och några små blommor där emellan. Där sa jag förra helgen. Där vill jag rensa upp och göra en snygg blomsterodling mellan stenarna.

Det började jag med idag. Men på dessa stenar fanns endast några centimeter jord...detta medförde att det inte gick att använda spade för att vända gräset. Nej, så lätt får det inte vara. Jag har stått och för hand dragit upp grässtrå efter grässtrå. Ryggen gillade inte det alls. 4 timmar har jag jobbat med gräset. Framför mig har jag hela tiden sett min far som varje år sitter med pincett och planterar frö efter frö i sina rabatter i timmar utan att vara nära att gråta eller ge upp. Eller morfar som upp till 90 års ålder rensade en hel åker stort potatisland för hand.

Men tyvärr det tålamodet hade inte jag och framförallt inte min rygg. Tog bort det värsta. Men de gräsrötter som inte gick att slita upp med bara händerna eller som jag inte hade kraft nog att hacka upp med den lilla trädgårdsspaden (ni vet en sån där med kratta på ena sidan och minispade på andra) de fick vara kvar.

Tänkte att nej det här går inte. Jag får gå varje helg och plocka gräs tills det ger upp och slutar växa. Kommer säkerligen att svära över detta beslut men just idag kändes det som det enda rätta.

Det tog tid för jag hittade så många olika saker där i gräset. Blommor som var satta för många år sedan som jag försökte rädda. (det har nog varit blombänk där tidigare - för en tio år sedan man som ingen orkat pyssla om riktigt ordentligt). Ett spindelbo. Spindlar har många barn - det fullständigt kryllade av spindelbabysar - då blev det ett bry för mig att hitta ett nytt hem till dem. Och nya hem till sniglar som låg där. Sen fanns det flera svarta små maskar som sov räv - vet inte vad det var för några så de fick bo kvar. Hoppas de gillar den nya jorden bara.

Men nu är det gjort - halvdant förvisso. Lökar och frön är sådda i ny härlig mulla. Det ser bra ut - även om gräset hade arbetat sig upp genom jorden redan en halvtimme efter det jag var klar. Ska vänta några veckor och sedan skall även några kryddor sättas i ett hörn som jag sparat. Hoppas det gror och blir annat än gräs.....

Ryggen orkar inte en omgång till...aj...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback