Jackor

På hundpromenader gäller vanligtvis samma oskrivna regler som på en turnébuss. Allt som sägs under promenaden/i bussen stannar på promenaden/i bussen. Detta ger en skön ventil i vardagen där man annars måste vakta sin tunga så noga.

Man kan kräkas ur sig över det mesta och man vet att det stannar och inte förs vidare. Det finns en förståelse att även om man uttrycker en stark irritation över en vän så förstår den som promenerar bredvid att man fortfarande tycker om sin vän men att man blir irriterad när vännen gör eller beter sig på ett visst sätt.

Men ämnet som diskuterades på eftermiddagspromenaden idag måste bara föras vidare. Jackor!
Hur många av er -60 talister har inte en Helly Hansen regnjacka i rött/vitt/gult alt rött/blått/gult med huva som man kunde vika in i kragen hängandes någonstens längst inne i garderoben?

Oljerocken? Erkänn många av er hade en.

Eller de där gula, beiga, gröna eller blå jackorna med manchesterkrage, två tryckknappar på sidorna vid höften och det fantastiska sydda rutmönstret...

Seglarjackan?

Halvlånga skinnrocken?

Eller den ballongformade skinnjackan med snedskuren knäppning, stora axelvaddar och bred mudd längst ner? (den får mig även att komma ihåg pingvinärmen)

De randiga "puffiga" täckjackorna - midjekorta

De figursydda tunna täckjackorna (som är tillbaka nu)

Många jackor blir det och alla har man en gång kännt sig snygg i. Kan inte påstå att jag känner mig snygg i min trasiga, leriga, bylsiga hundjacka. 3 storlekar för stor och dessutom herrmodell - riktigt dålig passform. Men den har stora och många fickor så man får med sig bajspåsar, mobil, plånbok, nycklar, extra vantar, eventuella leksaker och massor med godis....

Eller som en hundägare sa till mig en dag då han för första gången såg mig privatklädd (han hör till de där som alltid är snygga på promenaderna) "Gud! Är det du!!!!! Du ser ju så helt annorlunda ut när du inte är i parken"

Ja ja, så är det väl med den goda smaken. God idag dålig imorgon.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback