Spännande samtal

Min bank (handelsbanken) ringde mig här om dagen och sa att de hade goda nyheter angående mina lån. Det var ju trevligt tänkte jag fast...jag skall ju ändå byta med tanke på deras tidigare otrevliga bemötande.

Jaja, när de ringde igen och förklarade att om jag binder lånen så skulle jag få en lägre ränta...hmmm, jo fast ...sa jag...jag vill inte binda dem nu för jag håller på att titta på att byta bank. Och förklarade varför...

Oj oj oj oj, då blev det fart. Genast ringde en annan person från företagssidan upp och var sååååå trevlig. Sen hamnade vi i den mest bisarra disskussionen någonsin. Det började med att hon glatt sa att min lägenhet var ju en superbra säkerhet med goda marginaler (eftersom jag knappt har några lån)...och jag vill ju låna upp lite på den till kapitaltillskott för bolaget jag skall starta...

Men plötsligt så var den inte så bra säkerhet längre eftersom pengarna skulle gå till företag...och om vi inte kunde uppvisa skrivna kontrakt med våra kunder så skulle det inte alls gå. Detta till trots att budget vi räknat baseras endast på befintlig kundkrets.

Och fastän jag förklarade för henne att det kan ju bli svårt att skriva kontrakt med kunder att visa eftersom det handlar om behandlingar och butik...det är inte riktigt så det funkar...så höll hon envist fast vid att vi skulle uppvisa skrivna kontrakt...undrar om hon insåg hur korkat det var!?

Undrar om hon skulle skriva kontrakt med sin frisör, kiropraktor eller massör om de bad henne....

Det som är ännu mer spännande är att hon ännu inte sett varken affärplan eller budget och har ingen aning om hur mycket jag vill låna....den summan frågade hon inte ens efter....

Istället ville hon att jag skulle gå till ALMI och sedan när allt var igång lösa ALMI lånet via dem...och sen blev hon sur när jag sa att jag inte tyckte det var en bra ide eftersom jag kan få den deal jag vill ha från en annan instutition och lägga om alla mina lån och konton till dem....

Riktigt sur blev hon och tyckte att det inte alls var en bra ide...och fortfarande vet hon inte vilka pengar det handler om...

Spännande säger jag och skall aldrig mer ha Handelsbanken!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback