Ordet DU

Tänk vad små ord kan göra skillnad....ett av de orden som ger en mening helt annan andemening är ordet DU.
Alla dessa små ord som sticks in och förändrar hela värdet på det man säger. Små små nyanser i språket som avslöjar känslorna bakom det som sägs.

Några exempel:

Titta på vilken kanal du vill.
(en strof som är ganska känslomässigt neutral)

men lägger man till DU så...

Titta på vilken kanal du vill du.
(plötsligt ligger en bitter underton och det som ryms i det exra du:et är en skarp pik -för det är ju ändå alltid du som väljer kanal oavsett om jag sitter och tittar på något annat)

Hörru! (Hördu!)
(ett ord som sägs för att påkalla uppmärksamhet från någon)

Hördu du du!
(med ett par extra du så förvandlas det genast till en förmaning)

..osv vårat talspråk är så fyllt med dessa små små nyanser som gör en sån stor skillnad. Men visst är det kul! Jag har under helgen ägnat mig åt just detta sociala expriment där jag bara lagt till ett ord här och där. Men använt mig av samma ton i rösten - det gör en enorm skillnad!

Däremot så gör dessa små ord inte samma skillnad för de som inte är lika hemtama i det svenska språket - vilket i sig inte är så förvånande (förstår inte riktigt varför jag ens skriver om det...men jag hade även turen att ha en par i testgruppen så...)

Små små ord som gör så mycket :-) det är kul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback