Bara för att man är kvinna....

Har varit lite förskonad från gubbväldet ett tag nu när mitt fokus legat på djur och alternativmetoder....men i och med planerna på att starta eget så var vi uppe på rådgivning för att få affärsplan och budget genomlysta (som vi jobbat med under ett år).

Inom ett ögonblick var vi genast inkastade i gubbväldet. Mannen som skall vara vår rådgivare hälsar på oss och första meningen han säger (med en suck dessutom) är: "Ja, vi får väl börja med att räkna ihop en budget år er"

Fast det har vi redan säger jag och lämnar över affärsplan och budget. Han tittar snabbt på sen sammanställda budgeten och säger "Fast så här kan man ju inte lägga upp det" "Har ni med telefon till exempel"

Ja, svarar jag lungt..om du tittar i kolumnen där det står El, telefon, försäkringar mm. "Jag får hämta en kollega för det här går inte"

Kollegan kommer tittar på budgeten och säger "Ja, ni verkar ju ha tänkt igenom det här noga och har allt med" varvid den första replikerar "Ja, fast en hel del siffror är väl estimerade...hyran tex eftersom ni inte har någon lokal ännu"

JA DET ÄR VÄL DET SOM ÄR MENINGEN MED EN BUDGET!!! ville jag skrika men hejdade mig och svarade istället: Javisst, men hyran är beräknad efter antalet kvadratmeter vi behöver och vad vi max kan tänka oss att betala i kvadratmeterpris + fastighetsskatt...

Jag blir så trött! Samtidigt blir jag så nöjd över mitt beslut att hoppa av karusellen och slippa möta detta varje dag som jag gjorde med mitt tidigare jobb...

Fast jag tror inte att de gör det medvetet det är en gen som sitter djupt inne i den generationen av män...att kvinnor inte skall kunna....för det är de van vid. Genen döper jag härmed till MLG- genen (men lilla gumman - genen)

Och idag skall jag tillbaka dit...bara att ta på alla skydd som finns som kan hålla mig lugn...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback