Liv med liten mopp

OK, man kan ju säga att det har varit minst sagt intressant snart en vecka med en liten mopp...

Iakttagelse

1) En del människor med stora hundar visar noll respekt. Kommer man med en liten kopplad hund (som är rädd för andra hundar som kommer snabbt mot den) in i en park där några stora hundar är lösa så kallar de inte ens in sina hundar. Utan står där och kastar pinnar mot den lilla hunden som skakar av rädsla och skäller... Tar inte in dem så att man fridfullt kan gå förbi....

2) Helt plötsligt vill alla som ha hund att deras hund skall få hälsa på den lilla hunden. Det var nästan ingen som ville hälsa på snälla farbror Jaz.

3) Alla mammor och pappor som är ute med sina barn tar egna beslut att det är OK för deras barn att springa fram och klappa den lilla söta hunden...utan att fråga mig om det är OK. En liten hund verkar vara allmän egendom!!!

4) När man går i parken förbi ställen där det är OK att ha lösa hundar är det ingen som kallar in sin hund som i rasande fart närmar sig liten rädd mopp i koppel. Ber man dem ta in sina hundar så svarar de att "du vet väl att man får ha lös hund här". Visst vet jag att man får ha det på gräsmattan nedanför men betyder lös hund att de får springa omkring hur som helst och hälsa på kopplade hundar som inte befinner sig på området utan på promenadvägen bredvid? När jag gick förbi samma ställe med LÖS Jaz ropade alla in sina hundar....
I min enfald trodde jag att hundägare följer regeln lös hund hälsar på lös hund. Lös hund hälsar inte på kopplad hund....men så är det tydligen bara om man har en stor hund....

5) Slutligen så får jag väl erkänna att det känns lite konstigt i hundmöten när jag plötsligt är den som kryper undan i buskarna och klickar mopp för gott beteende...att titta men inte skälla. Helt plötsligt är jag den som har ett litet bjäbbmonster i busken...fast det har bara hänt en gång att han skällt...har hunnit rädda de andra gångerna.

6) Att människor har så svårt att förstå att liten hund kanske inte vill ha en stor nos snabbt uppkörd på sig...att man behöver få ta sin tid och få lov att vara försiktig och hälsa i sin egna takt.....

Så knasigt det kan bli.....

Kommentarer
Postat av: U

Jag vet!!! Helt sjukt överallt faktiskt. Tack och lov är ju lilla S en dam som inte blir rädd eller finner andra hundar obehagliga men ändå. Lite hundägarhyfs är ju inte helt fel...

PUSS

2007-10-28 @ 10:45:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback