Biltullar...

...eller hur tänkte SL??? OK, anledningen till biltullar är (förutom att tjäna pengar så klart) som jag förstått det, att minska trafiken i stan. Miljö är det man tänker på (säger man)! Så genom att ta ut avgift skall man locka folk till att åka kommunalt...

Men om man skulle göra kollektivtrafiken säkrare och billigare - så att det blir värt att åka kommunalt - skulle inte det locka fler???

Ett litet räkne exempel: Min man använder våran bil varje dag till jobbet med biltull de tider han åker kommer det att kosta 20 kr om dagen, bensinen 15 kr per dag. Summa 35 kr om dan!

35 kr gånger 5 dagar i veckan gånger 4 veckor blir: 700 kr i månaden

Månadskortet (eller 30 dagars kortet) kostar: 650 kr

Till detta skall läggas att han faktiskt tränar minst 4 dagar i veckan (efter jobbet) vilket egentligen ger en reducering på tullen med 40 kr per vecka det vill säga: 700 kr minus 160 kr.

Den egentliga månadskostnaden för honom blir alltså 540 kr. Med bil...

Parkering på jobbet har han gratis och den vi betalar här kan vi räkna bort eftersom vi ändå skulle ha bil även om han inte tar den till jobbet.

Då lägger vi till tiden som aspekt: Med bil 20-30 minuter (inkl köer). Kommunalt 45-55 minuter (när allt klaffar) plus 15 minuter för att ta sig till träningen (tar 3-5 minuter med bil)

Trivsel aspekten behöver vi väl kanske inte ens beröra...fulla trånga vagnar, stå i snålblåst på perrong och vänta på försenade tåg...

Hur någonsin skall SL vinna? Ens med biltullar?? Det måste bli värt mödan att åka kommunalt om man skall få folk att ställa bilen!!! Eller åtminstone inte dyrare....

Kommentarer
Postat av: Daniel

... eller så ser man till att pusha för utveckling och subventionering av bra miljöbilar. Du vet, den sorten som inte drivs av fosila brännslen. Men det kanske hade varit att röra upp lite för stora svallvågor i den globalekonomiska grytan.

2007-07-19 @ 08:49:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback